Gömü ve Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığınca (GİB) hazırlanan “Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği”, Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi.
Bakanlıktan edinilen bilgiye bakılırsa GİB, bu tebliğle, kayıtlı ekonomiyi desteklemek, belge düzenini sağlamak ve kartla ödeme imkanlarını çoğaltmak amacıyla yeni bir uygulamayı devreye aldı.
Bildiri ile taksi işletmecilerine taksimetrelerle entegre çalışan “taksi mali aygıt” kullanma ve kartla ödeme kabul etme zorunluluğu getirildi.
Bu cihazlar, taksimetrelerle bağlantılı çalışacak, çevrim içi veri aktarımı yapabilecek ve bünyesinde EFT-POS hususi durumunu barındıracak.
Bu sayede seyahat tutarı taksimetreden cihaza otomatik aktarılacak, elle meblağ girişi yapılamayacak.
Taksimetre kapandığında cihazlardan otomatik fiş yada belge düzenlenecek, fiş yada belge düzenlenmeden taksimetre yeni yolculuğa başlayamayacak.
Ödeme kartla yapıldığında, hem banka POS bilgilerini hem de mali fişi içeren “bütünleşik fiş” yada “e-Belge” düzenlenecek.
KREDI KARTI İLE ÖDEME İMKANI OLACAK
Gelir İdaresi tarafınca 2024’te meydana getirilen düzenlemeyle yeni nesil ödeme kaydedici aygıt kullanan tüm mükelleflerin kartla ödeme taleplerini kabul etmesi gerekirken tebliğle, benzer şekilde taksilerde de kullanılacak yeni nesil ödeme kaydedici cihazlara bir banka uygulamasının yüklenmesi zorunluluğu getirildi. Bu kapsamda taksi müşterilerinin kart geçmemesi sebebiyle yaşamış olduğu mağduriyetlerin önüne geçilmesi amaçlanıyor.
Mükellefler, taksi mali cihazını kullanmaya başladıkları tarihten itibaren 15 gün içinde minimum bir banka yada ödeme kuruluşu ile antak kalma yaparak kartla ödeme taleplerini kabul etmek zorunda duracak.
Taksi mali aletinden kartla ödeme imkanı da sunulacağından müşteriler, kolay şekilde kredi kartlarını kullanarak ödeme yapabilecek.
Bu cihazların bildiri ve teknik kılavuzlarda belirlenen özellikleri taşıyıp taşımadıkları, TÜBİTAK ve TSE tarafınca denetim ve kontrol edilecek. Belirlenen özellikleri taşıdıklarının tespit edilmesi halinde Bakanlıkça onaylanarak kullanıma sunulabilecek.
TAKSİ İŞLETMECİLERİ İÇİN SON TARİH 1 EYLÜL
Tebliğle taksi işletmeleri için cihazlara geçiş süreci de belirlendi. Bu çerçevede mevcut taksi işletmecilerinin, en geç 1 Eylül’e kadar bu cihazları alıp kullanmaya başlaması gerekiyor.
Bakanlık tarafınca onaylanmış minimum bir taksi mali aygıt bulunması şartıyla, yeni işe başlayanlar yada taksimetresini değiştirenler, 30 gün içinde sisteme dahil olacak sadece yolcu taşımaya başlamadan ilkin sisteme dahil olunması gerekecek.
Yeni sistemle taksimetre verileri ve düzenlenen belgeler, taksimetre ve taksi mali aygıt üreticileri tarafınca elektronik ortamda periyodik olarak GİB’e bildirilecek. Bu sayede vergi güvenliğinin en üst seviyeye çıkarılması sağlanacak.
